DRIE KINDERPSYCHIATRISCHE AFDELINGEN VAN HET UNIVERSITAIR KINDERZIEKENHUIS KONINGIN FABIOLA NEMEN HUN INTREK IN EEN NIEUWE OMGEVING

De achterliggende visie: een warme omgeving bevordert de kwaliteitszorg voor kinderen, jongeren en hun families

Brussel, 23/09/2022 – De dienst Kinderpsychiatrie (baby, kind, jongere en jongvolwassene) van het H.U.B (Academisch Ziekenhuis Brussel) neemt nieuwe infrastructuur in gebruik op de UKZKF-site in Laken (gebouw prof. Vis), en dit ​ voor 3 afdelingen die in 2015 werden opgericht. Dit is een moment vol symboliek: na twee moeilijke Covid-19-jaren kunnen de drie afdelingen Kinderpsychiatrisch Ziekenhuisverblijf, APPI (Autisme, vroegtijdige persoonlijke aanpak) en UPBB (Ouders-Baby) eindelijk de professionals uit de geestelijke gezondheidszorg en andere partners ontvangen voor een rondleiding.

De teams van de afdeling Kinderpsychiatrisch Ziekenhuisverblijf en van de twee dag-afdelingen APPI (Autisme - vroegtijdige persoonlijke aanpak) en UPBB (Ouders-Baby) van het UKZKF werden geïntegreerd in het nieuwe Universitair Expertisecentrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het H.U.B. Tijdens de openingsplechtigheid (die geruime tijd werd uitgesteld wegens de pandemie) presenteerden zij vrijdag enthousiast hun nieuwe voorzieningen voor hun originele benadering. Prof. Véronique Delvenne, afdelingshoofd, beklemtoonde het belang van deze voorzieningen in de Brusselse en Franstalig Belgische zorgnetwerken, in een context van toenemende vraag naar zorgverlening voor geestelijke gezondheid van kind en jongere. De covidcrisis en de lockdownsituaties hebben dit immers alleen maar verergerd.

“Wij zien al meerdere jaren een toename van de vraag naar zorgverlening voor geestelijke gezondheid van kind en jongere. In haar rapport 2013-2020 – vóór covid – voorspelde de WGO al een toename met 50% over 10 jaar. Dit is een kolossale uitdaging. Gezien de verbeterde algemene levens- en gezondheidsomstandigheden is het welzijn van de kinderen voor heel wat ouders een prioriteit geworden”, verduidelijkt prof. Delvenne. “De recente crisissen hebben de maatschappij kwetsbaarder gemaakt. Het niveau van onzekerheid, angst en psychische malaise is aanzienlijk gestegen, vooral bij de jongeren. Gezinssituaties die al delicaat waren, zijn verder ontspoord; elementen die eerder al voor spanningen in relaties zorgden, zijn nog verscherpt, wat soms tot crisistoestanden leidt.”

Deze voorzieningen hebben als doel kwaliteitszorg te kunnen waarborgen vanuit een pluridisciplinair team, volgens een globale visie omtrent het kind en zijn omgeving, waar jongeren met psychische problemen en hun familie centraal staan, en waarbij rekening wordt gehouden met alle etiopathogene dimensies, namelijk onderzoek naar de oorzaak, de aard en de symptomen van een pathologie. “De zorg vanuit het ziekenhuis moet gekoppeld zijn aan de ambulante en de eerstelijnszorg. Opsporing en vroegtijdige aanpak van problemen is in deze context een heuse uitdaging. Onze aanpak vormt ondersteuning voor de partners in de behandeling van complexe, ernstige en acute problemen en in de preventie van verwikkelingen en recidiven. Onze dienst heeft als universitaire voorziening een belangrijke rol te spelen om ook bij te dragen tot de opleiding van de professionele zorgverleners en tot ondersteuning van de verdere kennisontwikkeling via onderzoek”, besluit prof. Delvenne.

**** Meer informatie ****

Over de afdelingen

De afdeling Kinderpsychiatrisch Ziekenhuisverblijf

De afdeling Kinderpsychiatrisch Ziekenhuisverblijf is in het Brusselse netwerk BRUSTAR geïntegreerd met 2 crisisbedden. Deze afdeling behandelt 15 jongeren van 8 tot 14 jaar die aan ernstige psychopathologieën lijden (pogingen tot zelfdoding, post-traumatische toestanden, vroege eetstoornissen, eerste psychotische decompensatie, zware depressie, …). De 600 m² van deze afdeling zijn ingericht en georganiseerd met het oog op stimulering van warme groepsactiviteit, met specifieke zones voor de vele therapeutische workshops die het team organiseert, zithoek, gemeenschappelijke keuken voor de jongeren, maar ook ruimtes waar ze zich kunnen afzonderen, hun ouders ontvangen of individuele gesprekken voeren met de zorgverleners. Er is een klas van de ‘Ecole Robert Dubois’ zodat de jongeren hun onderwijstraject kunnen voortzetten, en er is een zintuiglijke ruimte om te kalmeren en tot rust te komen in angstmomenten. Dankzij de implementering van de ‘Geweldloos Verzet’-methode in het verzorgingsteam komen situaties van extreme spanning nauwelijks nog voor. Op die manier werken we ook mee aan een welwillende aanpak in overleg met de ouders aan wie deze methode wordt voorgesteld. De jongeren genieten ook van een ruim en beveiligd buitenterras dat werd ingericht voor hun activiteiten, met als doel tegen de lente ook een moestuintje op te zetten.

Het verzorgingsteam koestert nog vele plannen om het therapeutisch arsenaal in deze nieuwe lokalisatie te versterken: multimedia-ateliers met gaming en virtual reality in zorgcontext; educatieve stappen naar gezondheid; sensibilisering voor de uitdagingen van de cybercultuur en sociale netwerken; workshops rond welzijn, body en beeld; maar ook werken aan een multifamiliale aanpak voor steun aan de ouders en met de patiënten/partners-ervaringen.

Twee dag-afdelingen die uniek zijn in België

De APPI-afdeling

De APPI-afdeling (APPI = ‘Autisme - Prise en charge Précoce Individualisée’ of ‘Autisme - vroegtijdige persoonlijke aanpak’) onthaalt sinds 2015 kinderen van 18 maanden tot 3 jaar met vroegtijdige communicatiestoornissen die een stoornis in het autismespectrum doen vermoeden. De nieuwe lokalen zijn ontworpen voor deze intensieve therapie die steunt op spel, met een behandelingsvisie die geënt is op de ESDM-methode (Early Start Denver Model) waarbij de kwaliteit van de relatie en de motivatie van het kind centraal staan. Het APPI-project is uniek in België. Geïndividualiseerde zorgdoelstellingen worden opgesteld, gedeeld met de ouders en weer aangepast aan de ontwikkeling van het kind; ze evolueren op basis van geregelde evaluaties van de diverse competentiedomeinen van het kind en zijn omgeving. Andere interventiemethodes worden gebruikt volgens de specifieke behoeften van elk kind, bijv. PECS (picture exchange communication system) of relationele psychomotoriek. Het team verzorgt geregeld ook interventies aan huis en in de andere onthaalmilieus (kinderopvang, peutertuin, school), met een competentieoverdracht naar de families maar ook naar opvang en school. Het kind wordt zo spoedig mogelijk opnieuw geïntegreerd in zijn omgeving

De UPBB-afdeling: afdeling voor ouders en baby ​

Het dagverblijf voor ouders en baby onthaalt 5 tot 8 kinderen van 0 tot 2,5 jaar (samen met hun ouders) met problemen in de vroege hechtingsontwikkeling, storingen in hun ontwikkeling of symptomen zoals eet- of slaapstoornissen. De nieuwe infrastructuur is geordend rond een grote ‘appartement’-ruimte. Ze biedt het kind – in interactie met zijn ouders – een nieuwe start wat warme levensruimtes aangaat: maaltijden, verzorging, spel of ontspanning, slaapruimte. Deze aanpak ondersteunt het ouderschap en de ontwikkeling van de baby, vooral met behulp van videogesprekken (individueel en/of in groep), workshops psychomotoriek en spel.

De afdelingen van de dienst kinderpsychiatrie hanteren de ‘Snoezel’-zorgmethode in een zintuiglijke omgeving die gericht is op bevordering van communicatie, ontspanning en zintuiglijk-motorische ontdekking. Deze techniek versterkt het welzijn en het interne veiligheidsgevoel van het kind. Dit bevordert ontmoeting, hechting en vertrouwen, en leidt vervolgens tot kalmering en mildering van gedragsstoornissen.

**** Eind van persmededeling****

Pers verantwoordelijke : Gabrielle Vanhoudenhove ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

E-mail : [email protected]

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ [email protected] ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Tel : +32 (0)2 541 38 89 ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Mob : +32 (0) 487 92 97 93

Over het H.U.B

Het H.U.B (Academisch Ziekenhuis van Brussel) is de koepel van het Jules Bordet Instituut, het Erasmusziekenhuis en het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola (UKZKF). Deze grote universitaire ziekenhuisgroep werd in 2021 opgericht op initiatief van de Stad Brussel en de ULB (Université Libre de Bruxelles). Het H.U.B garandeert zowel gezondheidszorg van hoge kwaliteit binnen ieders bereik als uitmuntendheid in opleiding en onderzoek.

Het H.U.B telt 1.420 ziekenhuisbedden en meer dan 6.000 personeelsleden, onder wie 841 artsen in voltijds verband en 3.975 niet-medici in voltijds verband.

Het H.U.B koestert de ambitie om al zijn teams een aantrekkelijke werkomgeving aan te bieden, met uitgebreide kansen voor hun ontplooiing, opleiding en loopbaan, en om tegelijk het voortbestaan en dus de financiële leefbaarheid van het geheel te garanderen.

www.hubruxelles.be

Over Universitair Kinderziekenhuis Koninging Fabiola

Over het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola

Het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola (UKZKF) is het enige Belgische ziekenhuis dat uitsluitend aan kinderen en adolescenten gewijd is. Door al het mogelijke te doen voor het welzijn van kinderen, draagt ons ziekenhuis ertoe bij dat zij actoren zijn in hun eigen ontwikkeling en tot bloei komen in de maatschappij.

De missies van het ziekenhuis zijn de volgende :

-  Multidisciplinaire, humanistische en uitstekende zorg bieden aan kinderen en adolescenten alsook ondersteuning aan hen én hun gezinnen.

-  Onderwijs en onderzoek van hoog niveau verzekeren door een voortdurende cyclus van innovatie en ontwikkeling van kennis door te lopen.

-  Actief bijdragen aan gezondheidsvoorlichting.

Het Kinderziekenhuis in cijfers: 183 bedden, om en bij de 135.000 raadplegingen, meer dan 36.000 spoedopnames en meer dan 41.000 opnamedagen per jaar. Jaarlijks worden er in het operatiekwartier meer dan 3.700 interventies uitgevoerd. Vandaag werken er meer dan 1.000 mensen, goed voor 750 VTE (voltijdsequivalenten), waaronder 170 VTE artsen (52,5 postdoctorale VTE) en 440 VTE verpleegkundigen en paramedici.

J.J. Crocqlaan 15 1020 Brussel