Persbericht: Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola verwelkomt de robot 'Zora'

De nieuwste 'UPS-vrijwilliger'

In het kader van de samenwerking met Zora Bots, heeft UPS vandaag een humanoid robot aan het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola geschonken. De nieuwste en kleinste UPS- vrijwilliger zal via interactieve therapeutische oefeningen het hart van de kinderen veroveren.

Zora kan leerrijke spelletjes met de kinderen spelen terwijl ze op de dokter wachten”, vertellen Fabrice Goffen en Tommy Deblieck, zaakvoerders van Zora Bots. “Ze wordt nooit moe en zal de kinderen helpen en motiveren tot ze zich beter voelen. Ze kan ook zingen en dansen op vrolijke muziek.”

Volgens de directeur van het verpleegkundig departement, Jan Foubert, is de nieuwe vrijwilliger een heuse aanwinst voor het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola: “Spelenderwijze zal de robot uitgerust met Zora software vreugde brengen in het leven van de jonge patiëntjes. De robot beschikt over een aantal vaardigheden en technieken om hen op te vrolijken. Zora zal deel uitmaken van ons verpleegkundig team en een grote hulp voor hun gaan betekenen in de toekomst. Na een trainingsperiode zouden we Zora meer taken willen toevertrouwen. Wij zijn UPS zeer dankbaar voor het schenken van deze ‘nieuwe fantastische vrijwilliger’.”

UPS-medewerkers gaan graag een stapje verder voor de gemeenschap waarin ze wonen en werken. De samenwerking tussen UPS en het Brussels Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola startte in 2016. “Vorig jaar leverden vrijwilligers bij UPS heel wat inspanningen om mee geld in te zamelen voor pediatrisch medisch onderzoek. En onlangs heeft een volledige afdeling van UPS zich ingezet om kinderen die in het ziekenhuis verbleven een leuke dag te bezorgen”, vertelt Karl Haberkorn, Managing Director UPS Belgium.

Zora is de eerste en vaakst ingezette zorgoplossing die ingebouwd is in de NOA robot van Softbank Robotics. Ze heeft een menselijke vorm (57 cm) en 25 graden bewegingsvrijheid. Dankzij de radar en de talloze sensoren in haar hoofd, handen en voeten, heeft ze steeds een perfect beeld van haar omgeving. Vier richtbare microfoons en luidsprekers stellen de robot in staat om op een natuurlijke manier naar mensen te luisteren en met hen te praten.

Over Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola

Het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola is lid van het IRIS netwerk van de Brusselse openbare ziekenhuizen en het UVC Brussel en is tevens een van de voornaamste activiteitensites van de VUB en de ULB. Het UKZKF werd ingehuldigd in 1986 en is het enige universitaire ziekenhuis in België dat zich uitsluitend toelegt op de pediatrische zorgen: alles staat er in het teken van het kind en zijn ouders. Van hun geboorte tot hun adolescentie genieten de kinderen er het meest complete zorgaanbod, conform het handvest van de rechten van het gehospitaliseerde kind. Met zijn 183 bedden is het UKZKF een medisch/chirurgisch ziekenhuis dat borg staat voor een kwalitatief hoogstaande zorgverlening middels een state of the art geneeskunde, voor iedereen toegankelijk. www.huderf.be

Over UPS

UPS (NYSE: UPS) is wereldwijd een vooraanstaande speler in logistiek. Het biedt een breed gamma aan oplossingen, waaronder het vervoer van pakketten en vracht, het vereenvoudigen van internationale handel en het gebruik van geavanceerde technologie om de wereld van het zakendoen op een efficiëntere manier te beheren. Het hoofdkantoor is gevestigd in Atlanta, Verenigde Staten. UPS biedt wereldwijd diensten aan in meer dan 220 landen en gebieden. Meer informatie over UPS is beschikbaar op www.ups.com, de corporate blog kunt u vinden op www.longitudes.ups.com. Om direct nieuws over UPS te ontvangen, kijk op http://www.pressroom.ups.com of volg @UPS_News.

Over Zora Bots

Zora Bots ontwerpt en ontwikkelt intelligente robotten die het leven van mensen aangenamer maakt. Elke Zora zobot heeft tot doel meer zorg, meer kwaliteit, meer comfort toe te voegen aan het dagelijkse leven van iedereen. Zora is de eerste software die de humanoïde robot menselijk maakt en efficiënt in de zorgsector. Elke mens is uniek en heeft unieke behoeften. Voor elke mens maakt Zora Bots het verschil, met assistentie en zorg op maat. http://zorarobotics.be/index.php/nl/

Contact:

UPS: Jelena Janssens jelena.janssens@interelgroup.com – 0472 78 30 32

HUDERF/UKZKF : Maud Rouille maud.rouille@huderf.be - 0490 49 31 11

Zora Bots : Raphaël Tassart raphael.tassart@rp-carrees.com - 0033 635 032 921

Contacteer ons
Maud Rouillé Responsable communication - Communicatie verantwoordelijke, HUDERF - UKZKF
Over Universitair Kinderziekenhuis Koninging Fabiola

Het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola (UKZKF) is het enige Belgische ziekenhuis voor kinderen en jongeren. Het heeft als opdracht:

• Het verzorgen en ondersteunen van kinderen, jongeren en hun families door middel van uitgebreide, multidisciplinaire, humanistische en uitstekende zorgen.
  • De organisatie van onderwijs en onderzoek op hoog niveau door middel van een voortdurend proces van innovatie en kennisontwikkeling.
  • Het actief bijdragen aan de gezondheidseducatie.

Door al het mogelijke te doen voor het welzijn van het kind draagt ons ziekenhuis bij aan de eigen ontwikkeling van het kind en zijn ontplooiing in de samenleving

Het UKZKF in cijfers : 183 bedden, ongeveer 200.000 ambulante patiënten, waarvan 40.000 spoedgevallen en meer dan 47.000 hospitalisatiedagen per jaar. Vandaag werken er meer dan 1000 personen, waaronder meer dan 235 artsen en 540 personeelsleden in de verpleegkundige- en/of paramedische sector.

Het UKZKF op sociale media

Universitair Kinderziekenhuis Koninging Fabiola